Scurta istorie: matrite si turnari
Formarea matritei si turnarea sunt tehnici centrale in istoria artei si designului. Dar utilizarile si aplicatiile lor exista de mult timp si variate si, de asemenea, joaca un rol important in arenele de astazi ale productiei artistice si fabricarii industriale.
In lumea artei, tehnicile de fabricare a matritei si turnare au servit ca instrumente pentru sculptori si alti artisti.
Dar aceste procese joaca, de asemenea, roluri principale si in afara artei plastice in domenii variate precum cercetarea stiintifica si productia de masa in industria automobilelor.
Multe dintre obiectele decorative si de zi cu zi pe care le-ati folosit au fost facute prin diferite procese de fabricare a matritei!
Cititi mai departe pentru a afla mai multe despre tehnicile, utilizarile si istoricul producerii si turnarii la forma.
Ce este matrita (sau matricea)?
O matrita este un bloc care contine o cavitate goala intr-o forma dorita. Turnarea este procesul de formare a unui lichid sau a unui material pliabil (acesta poate fi plastic, sticla, metal, argila, epoxy, beton, tencuiala sau multe alte optiuni!), Se toarna in matrita (sau matrice). Lichidul se intareste sau se fixeaza in interiorul matritei, adoptandu-si forma. Rezultatul este un obiect solidificat, procesul mai este cunoscut si sub numele de turnare. Pentru a ajuta la indepartarea turnarii din matrita, este de obicei nevoie de un agent de eliberare sau de o substanta chimica utilizata pentru a preveni legarea altor materiale de suprafete.
Exista o intreaga industrie globala condusa de producatori calificati si sculptori calificati, care creeaza uneltele si masinile necesare pentru fabricarea matritelor. Unele piese importante includ un cuptor si un furnal. Ele pot fi gasite intr-o turnatorie (o fabrica care produce piese turnate metalice).
Iata doua tehnici simple care va ofera o idee despre elementele de baza ale turnarii, desi exista nenumarate procese, in diferite grade de sofisticare tehnica.
Procesul de prelucrare bi-valve
In aceasta tehnica, o turnare este facuta folosind doua matrite, una pentru fiecare jumatate a obiectului. Spre deosebire de matritele de unica folosinta, care sunt distruse in procesul de indepartare a turnarii din matrita, matritele cu doua valve pot fi utilizate de mai multe ori.
Procesul de prelucrare cu matrita din mai multe piese
Acest proces utilizeaza o serie de forme diferite, fiecare creand o sectiune dintr-o turnare mai complexa (si, in mod normal, mai mare si mai valoroasa). Este conceputa pentru turnarea multipla.
Realizarea matritei: o arta preistorica
Productia de matrite este o abilitate veche de 6000 de ani. Asta inseamna ca stramosii nostri preistorici lucrau in aceeasi tehnica pe care o putem transmite copiilor si nepotilor nostri. Cat de tare e asta?
Puteti ghici forma celor mai vechi turnari care au supravietuit? Bazandu-se pe temele animale preistorice caracteristice in arta, este o broasca de cupru din 3200 i.Hr. Mesopotamia! Se crede ca descoperirea cuprului topit a urmarit descoperirea aurului si a argintului (care se gaseau, probabil, in forma lor naturala si ciocanite in forme aspre). Cand oamenii preistorici au descoperit cuprul, aveau deja cunostinte despre olarit. Acest lucru inseamna ca au putut combina aceste doua procese si sa formeze metalul lichid prin forme de lut, nisip sau piatra.
Datorita acestor descoperiri, astazi suntem capabili sa realizam procese de turnare si de realizare a matritelor extrem de tehnice si complexe!
Arheologii au descoperit, de asemenea, matrite de piatra folosite pentru a realiza topoare din jurul anului 3000 i.Hr. Probabil au fost facute dintr-o matrita identica din doua piese legate impreuna cu o franghie, cu o gaura deasupra careia metalul lichid ar fi fost turnat. Multe arme preistorice au fost fabricate prin turnare, facand aceasta tehnica cheia succesului vanatorii si adoptarii stilului de viata al oamenilor din cele mai vechi timpuri. Acest lucru arata impactul pe care tehnicile de fabricare il au asupra tuturor aspectelor vietii.
Turnarea si folosirea matritelor in antichitate
Practicile si ritualurile funerare egiptene au implicat o gama larga de productii intr-un sortiment de materiale, de la bijuterii si obiecte pentru casa, pictura si statuare. Procesul de turnare ar fi fost, desigur, esential pentru toate acestea.
Au fost dezvoltate o serie de tehnici de turnare atat in Orientul Indepartat, cat si in Orientul Apropiat, inainte de a se indrepta spre Europa.
Cele mai vechi sculpturi grecesti de bronz de dimensiuni mari au fost simple in forma si au fost formate folosing ciocanul, formand parti separate din care erau uneori atasate cu nituri. De acolo, artistii s-au mutat la tehnica de turnare in ceara pentru a face bronzuri de dimensiuni mari. Acestea au fost in mod obisnuit turnate in mai multe bucati, cate una pentru fiecare parte a corpului care urmeaza sa fie redata. Aici, sculptorul ar fi facut un miez de argila in marimea si forma bruta a statuii. O armatura din tije de fier stabiliza ulterior acest miez, care a fost apoi acoperit cu ceara. Pentru a obtine o turnare uniforma, ar fi fost si orificii pentru a facilita fluxul de metal topit si pentru evacuarea gazelor. Modelul a fost apoi acoperit intr-un strat exterior de lut si incalzit pentru a indeparta ceara, creand o matrita goala. Dupa reincalzire, lutul s-a intarit si a ars reziduul de ceara, toate gata de umplere cu metal!
Statuile grecesti erau inca foarte apreciate in timpul dominatiei romane. Artisti romani au creat copii de marmura si bronz ale acestora, facand ghipsuri care puteau fi expediate in ateliere din intregul Imperiu. Pe langa expunerea statuilor de catre cei bogati, aceste lucrari au fost folosite si pentru a decora o serie de spatii publice, cum ar fi teatrele si baile publice. De fapt, aceste copii romane sunt de o importanta vitala pentru intelegerea istoriei astazi. Deoarece un numar mare de statui grecesti au fost topite, copiile de marmura romana si de bronz sunt singurele dovezi supravietuitoare ale acestora.
In perioada Renasterii, Florenta fiind un oras deosebit de infloritor. Aici a trait si a lucrat sculptorul Donatello. In 1430, el si-a terminat capodopera in bronz, David, cunoscuta ca prima statuie de bronz din artei din Vestul Europei. Aceasta si alte lucrari ar fi fost sustinute de noua era a dezvoltarii turnatoriilor in secolul al XV-lea.
Folosirea matritei in decorarea prajiturilor
Sa ne amintim insa ca procesele de fabricare a matritei nu sunt doar pentru arta plastica!
Din secolul al saptesprezecelea si mai devreme, „jeleuri de lux” au fost create folosind matrite. Conceptul din spatele acestui tip de matrita se refera la fosile. In mod asemanator, in cartea sa din 1660, Accomplisht Cook, bucatarul englez Robert May a instruit cititorii sa formeze jeleuri in scoici si alte tipuri de scoici pentru a-si atinge formele lor complexe. In cele din urma acestea ar fi fost fabricate in diferite forme si materiale, cum ar fi sticla, alama si staniu.
DESIGNUL SI turnarea in secolul 19
Turnarile au jucat un rol important in artele din perioada industrializarii. Pe masura ce tot mai multe obiecte puteau fi produse intr-o gama larga de stiluri datorita noilor tehnologii industrializate, reformatorii de design se temeau de o deteriorare a gustului public.
Ceramica si sticla
Poate ca una dintre cele mai vechi utilizari ale turnarii a fost in productia de ceramica si sticla pentru fabricarea tacamurilor pentru a manca si a bea.
Slipcasting este adesea folosit in productia in masa de ceramica. Acest lucru se intampla in mod special in cazul fabricarii obiectelor care nu sunt usor realizate pe roata olarului. Tehnica de baza implica turnarea unei alunecari lichide de argila in matrite de ipsos. Turnarea finala este in mod normal apoi finalizata intr-un cuptor.
In secolul al XX-lea, in ceea ce priveste productia de design industrial, a fost intensificat in timpul celui de-al doilea razboi mondial de Statele Unite pentru a sustine industria de razboi. In urma razboiului, aceste eforturi au fost reinvestite in industria plasticelor si a turnarii prin injectie pentru a raspunde cererii mari de obiecte necostisitoare, produse in masa.
Astazi
Tehnicile de fabricare a matritelor si turnare sunt inca folosite pentru a face majoritatea lucrurilor pe care le folosim, din componentele structurale care sustin spatiile in care ne aflam la produsele de uz casnic pe care le cumparam zilnic.
In epoca noastra postmoderna actuala, artistii au inceput, de asemenea, sa isi regandeasca valoarea si semnificatia estetica, cuprinzand si explorand notiunile de reproducere si de autor, de exemplu. Sean Hunter William este un astfel de artist care utilizeaza in prezent matrita ca o trasatura principala a artei sale.